Archive for: خرداد ۱۳۹۸

استانی کردن مدیریت آب، تصمیم اشتباهی بود / نگاه مثبت وزارت نیرو به بهشت آباد

ه گزارش خبرنگار خبر گزاری شبستان از گلپایگان، «علی بختیار» در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مدیریت حوزه آبریز گلپایگان ابتدا با قم و سپس تهران است، و با یاد آوری اینکه  10 سال پیش مدیریت آب به صورت منطقه ای اداره می شد، گفت: تبدیل مدیریت آب از حالت منطقه ای به استانی تصمیم غلط و اشتباهی بود که گرفته شد و با ایجاد شرکت های منطقه ای در تمام استان ها، سبب بزرگ شدن ساختار دولت شد، در حالی که کشور با داشتن ۱۱ شرکت برق منطقه ای مسائل مربوط به آن را به خوبی مدیریت می کند.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت سدهای بزرگی که در کشور ساخته شده است و با یادآوری اینکه سدهایی که روی کارون سبب کاهش صد برابری خسارت های ناشی از سیل شد، بیان کرد: ضعف مدیریت سدها در هنگام رهاسازی و انتقال آب و یا بهره‌برداری ازآن، مانع از انتقال آب به تالاب گاوخونی اصفهان شد، امری که در گلپایگان اجرا و تالاب شور شهرستان احیا شد

وی با بیان اینکه مناقشه آب به صورت محلی و منطقه‌ای در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور خلل ایجاد می‌کند، ادامه داد: تصمیم گیری های محلی یا رقابت‌هایی که‌ بین استانها در مورد آب انجام شده است از دلایل مدیریت نادرست بحران سیل اخیر در کشور بود که سبب پدید آمدن خسارت های فراوانی به کشورشد.

بختیار با تاکید براینکه همگام با سایر نمایندگان استان اصفهان برای توسعه متوازن هستم، تصریح کرد: موضوع آب نباید به صورت مناقشه ای بین استان ها قرار گیرد و این یکی از دلایل عدم همراهی من با سایر نمایندگان استان برای استعفا بود و قرار نگرفتن نمایندگان استانها  مقابل یکدیگر  از تاکیدات رهبرمعظم انقلاب  در دیدار با نمایندگان بود.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار با اشاره به اینکه ارتفاع سد دز شش متر افزایش خواهد داشت که این تصمیم با توجه به خسارت های فراوان ناشی از سیل در رود خانه کارون و دز گرفته شده است، اظهار کرد: مطالعه سد بختیاری انجام شده و احداث این سد در حوزه کارون در دستور کار قرار گرفته است و  وزارت نیرو برای ایجاد سد در حوزه بهشت آباد با نگاه مثبت کارها را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به انتقادات نمایندگان مجلس در زمینه کم‌توجهی به حوزه مدیریت بحران و پیگیری‌های نمایندگان برای آسیب‌شناسی در زمینه مدیریت بحران، گفت: مدیریت بحران کشور نسبت به ۴۰ سال گذشته پیشرفت داشته ولی هنوز از کشورهای پیشرفته عقب  ماندیم لذا اقدامات لازم برای ارتقای سطح مدیریت بحران و جلوگیری از وقوع سیلاب و بروز مشکلات ناشی از سیل باید صورت گیرد و نمایندگان مجلس نیز در زمینه خسارات ناشی از سیل طرحی تهیه کرده و تمهیداتی برای نیز سال‌های پربارش اندیشیده‌اند./

ناگفته‌های عجیب از زبان همسر اول محمدعلی نجفی

همسر اول و دختر محمدعلی نجفی اطلاعاتی عجیب از یک سال گذشته وی و میترا استاد ارائه دادند.

به گزارش ایسنا، رکنا نوشت: «همسر اول نجفی که از دستگیری شوهرش خیلی ناراحت بود، با تاکید بر این که آنها از هم طلاق نگرفته و هنوز هم عاشقانه شوهرش را دوست دارد، گفت: من و همسرم ۴۲ سال با هم زندگی کرده‌ایم و هیچ مردی به مودبی ایشان ندیده‌ام.

وی افزود: شوهرم همیشه به من احترام می‌گذاشت. حتی برای سوار شدن به آسانسور ابتدا با احترام کناری می‌ایستاد تا من داخل بروم و بعد خودش همراهم می‌آمد.

این زن با ناراحتی ادامه داد: شوهرم ناگهان عوض شد. باور ندارم این اتفاق افتاده باشد. آرام تر از شوهرم کسی را سراغ ندارم او از وقتی با میترا استاد ازدواج کرد، دیگر مرد سابق نبود. دیگر اجازه نداشت به من و دخترش سر بزند. تحت فشار بود. حتی یک بار گفت شاید برای خلاصی از رفتارهای میترا مجبور به طلاق بشویم اما دلش به این کار نبود میترا بارها شوهرم را تهدید کرده بود به ما که خانواده‌اش هستیم اسید بپاشد و ضربه بزند و شوهرم برای این که ما در امان باشیم و حساسیتی وجود نداشته باشد، رابطه‌مان را قطع کرده بود.

وی افزود: در نامه‌هایی که به دخترم داده نوشته که مراقب مادرت باش ! او مرد خوبی است و می‌دانم الان تحت چه فشار عصبی‌ای است. میترا یک سال فقط شوهرم را تهدید می‌کرد هنوز دلیلش را نمی‌دانم اما از وضعیت شوهرم خیلی نگرانم او حقش این نبود مردی بزرگ با اخلاق که ناگهان عوض شد و به خودش لطمه بزرگی زد.»

ظریف: قدس، فروشی نیست

وزیر امور خارجه ایران در آستانه روز قدس تاکید کرد: قدس فروشی نیست.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در ضیافت افطاری سفرای کشورهای اسلامی مقیم تهران گفت: شرایط کنونی جهان اسلام شرایط دردناکی است.

وی تصریح کرد: هیچ درد و خطری بالاتر از این نیست که معامله شرم‌آور قرن توسط برخی کشورهای منطقه تبلیغ و ترویج شود.

ظریف همچنین تاکید کرد: قدس فروشی نیست؛ قبله اول مسلمین و مرکز آرزوها و آمال همه مسلمانان است.

درباره‌ مسائل ناموسی انقلاب مذاکره نمی‌کنیم

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، در بیست و سومین روز از ماه مبارک رمضان، دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها با رهبر انقلاب اسلامی از دقایقی پیش در حسینیه امام خمینی (ره‌) آغاز شده است.

بخشی از فرمایشات معظم‌له در دیدار اساتید و نخبگان به این شرح است:

 حرفی درباره‌ی جنجال مذاکره که حالا خارجی‌ها و روزنامه‌ها و تبلیغاتچی‌ها میگویند؛

مقصود آنها از برگشتن به میز مذاکره، مطلق «مذاکره» نیست؛ بلکه «مذاکره با آمریکا» است؛ وَالّا ما که با مذاکره با دیگران و اروپایی‌ها مشکلی نداریم.
در مذاکره با دیگران و اروپایی‌ها هم مسئله‌مان تعیین موضوع است.

 ما درباره‌ی مسائل ناموسی انقلاب مذاکره نمیکنیم؛ درباره‌ی توانایی نظامی مذاکره نمیکنیم. معنی مذاکره در این مسئله، معامله است؛ یعنی از توانایی دفاعی‌تان کوتاه بیایید.

 مذاکره درباره‌ی این‌جور مسائل، دو کلمه است: آنها میگویند این را میخواهیم، ما میگوییم نه!

 مثل قضیه‌ی آن خواستگاری که از او پرسیدند چه شد؟ گفت همه چیز پیش رفته غیر از دو چیز: ما میگوییم دختر شما را میخواهیم و آنها میگویند غلط میکنید!

 پس منظور اینها از مذاکره،‌ مذاکره با آمریکا است که درباره‌ی این هم گفتیم که مذاکره نمیکنیم؛ علتش این است که مذاکره هیچ فایده‌ای ندارد و ضرر هم دارد.

آمریکایی‌ها وقتی میخواهند با فشار، چیزی را در کشوری هدف قرار بدهند و مقصود خود را به دست آورند، «فشار» در اینجا برایشان راهبرد است؛ یک تاکتیک هم دارند به اسم مذاکره.

فشار می‌آورند تا طرف خسته شود و بعد میگویند حالا مذاکره کنیم. این مذاکره مکمل فشار است و برای آن است که محصول فشارها نقد شود. فشار می‌آورند و بعد میگویند حالا مذاکره کنیم؛ مذاکره این است. راهبردشان مذاکره نیست؛ فشار است. مذاکره یک ذیلی است در راهبرد فشار.

راه مقابله هم این است که طرف مقابلشان، از ابزار فشار خود استفاده کند تا فشار روی خود را کم کند. اما اگر چنانچه فریب دعوت به مذاکره را بخورد و بگوید پس احتیاجی به استفاده از اهرمهای فشار من نیست، آن‌وقت لغزیده و رفته و این یعنی باخت قطعی.

فراخوان شرکت در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی منتشر شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با همکاری بنیاد فرهنگی هنری بین المللی امام رضا علیه‌السلام و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه کتاب‌های مرتبط با سیره‌ پاک ائمه‌ معصومین علیهم‌السلام به‌ویژه حضرت امام رضا علیه‌السلام، حضرت معصومه سلام‌ الله علیها و حضرت احمدبن موسی علیه‌ السلام با بخش ویژه سیره حضرت ابن‌الرضا امام جواد علیه‌ السلام (که طبق روال هر دوره با هدف افزوده شدن منابع مرتبط با سیره یکی از معصومین(ع) به جشنواره نهم اضافه شده است) برگزار می‌شود.
 
در فراخوان نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، ۱۲ کتاب در سه رده سنی «کودک»، «نوجوان» و «جوان و بزرگسال» معرفی شده که بر این اساس در رده «کودک» (۴ تا ۱۲ سال) کتاب‌های «امام رضا علیه‌السلام» نوشته زهرا عبدی از انتشارات جمکران برای متولدین ۱۳۸۶تا ۱۳۸۹، «کبوترها و آهوها» نوشته سید احمد میرزاده از انتشارات به نشر برای متولدین ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴، «فاطمه و فاطمه» (شباهت‌های حضرت معصومه با حضرت زهرا سلام‌الله علیهما) نوشته محمد مهاجرانی از انتشارات زائر برای متولدین ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ و همچنین در بخش ویژه این رده سنی، کتاب «هشت قصه از امام جواد علیه‌السلام» نوشته حسین فتاحی از انتشارات قدیانی برای متولدین ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ معرفی شده است.
 
در رده سنی «نوجوان» (۱۳ تا ۱۷ سال) نیز آثاری چون «راز آن بوی شگفت؛ داستانی بر اساس زندگی امام رضا علیه‌السلام» نوشته فریبا کلهر از انتشارات به نشر، «با کبوترهای گنبد؛ سروده‌هایی درباره امام رضا علیه‌السلام برای نوجوانان» نوشته احمد میرزاده از انتشارات به نشر و همچنین در بخش ویژه این رده سنی کتاب «درختی که بال در آورد؛ داستان‌هایی از زندگی امام جواد علیه‌ السلام» نوشته مجید ملامحمدی از انتشارات بوستان کتاب به عنوان منابع جشنواره معرفی شده است.
 
اما در رده سنی «جوان و بزرگسال» (۱۸ سال به بالا) پنج کتاب  «مهارت‌های ارتباط موثر در سیره امام رضا علیه‌السلام» نوشته علی جانفزا و علی خیاط از انتشارات به نشر، «فصل فیروزه» نوشته محبوبه زارع از انتشارات کتابستان معرفت، «درّ عصمت؛ مروری بر زندگانی حضرت معصومه سلام‌الله علیها» نوشته علی اشرف عبدی از انتشارات زائر، «ابوالفضل نهضت رضوی، زندگانی حضرت احمدبن موسی علیه السلام شاه‌چراغ» نوشته محمدرضا سنگری از انتشارات شاهچراغ و در بخش ویژه این رده سنی نیز کتاب «سیره تقوی؛ ترجمه و توضیح چهل حدیث درباره سیره امام جواد علیه‌السلام» نوشته جواد محدثی از انتشارات به نشر معرفی شده است.


 
بخش‌های نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی
 
این جشنواره در دو بخش «فردی» و «خانوادگی» برگزار می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعه منابع مرتبط با این بخش، در دو شیوه مکتوب و الکترونیکی در جشنواره شرکت کنند.
 
مقررات شرکت در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی
 
در بخش «شرایط و مقررات» این فراخوان آمده، شرکت در این جشنواره برای عموم علاقه‌مندان در تمامی گروه‌های سنی میسّر است و شرکت برای عموم کتابداران علاقه‌مند، تنها در بخش الکترونیک امکان‌پذیر است.
 
راهنمای شرکت در جشنواره برای بخش کودک
 
کودکان برای شرکت در بخش «کودک»، می‌توانند به یکی از دو شیوه‌ «ترسیم نقاشی» و «ارسال فیلم موبایلی» اقدام کنند و با کشیدن نقاشی از جذاب‌ترین بخش مورد علاقه کتاب در برگه‌های مسابقه (که توسط کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور توزیع و پس از تکمیل، تحویل گرفته می‌شود) و یا ارسال یک فیلم موبایلی، شامل معرفی کتاب و یا خواندن بخش‌های جذابی از کتاب، در این جشنواره شرکت کنند.
 
راهنمای شرکت در جشنواره برای بخش نوجوان
 
علاقه‌مندان در بخش «نوجوان» نیز می‌توانند به دو شیوه ترسیم نقاشی از جذاب‌ترین بخش کتاب در برگه‌های مسابقه نقاشی و پاسخگویی به سئوالات چهار گزینه‌ای به صورت مکتوب و الکترونیکی بر اساس کتاب‌های معرفی شده در جشنواره و همچنین ارسال یک فیلم موبایلی، شامل معرفی کتاب دلخواه اعم از منابع جشنواره و منابع آزاد مرتبط با موضوع در جمع یا گروه‌های مختلف (دوستان، خانواده، همکاران و…) از طریق سایت در این جشنواره شرکت کنند.
 
راهنمای شرکت در جشنواره برای بخش جوان و بزرگسال
 
بر اساس فراخوان منتشر شده علاقه‌مندان به شرکت در بخش «جوان و بزرگسال» می‌توانند از سه شیوه‌ مختلف در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کنند. شیوه اول، مطالعه کتاب‌های معرفی شده جشنواره و پاسخگویی به سوالات چهار گزینه‌ای بصورت مکتوب یا الکترونیک؛ شیوه دوم، ارسال فیلم موبایلی از معرفی کتاب دلخواه (اعم از منابع جشنواره و منابع آزاد مرتبط به جشنواره در جمع یا گروه‌های مختلف (دوستان، خانواده، همکاران و…) از طریق سایت و شیوه سوم ارسال معرفی کتاب دلخواه، تصویر و مشخصات آن (به صورت متنی) در حد یک پاراگراف ( ۳۵۰ کلمه) از طریق سایت.
 
تقدیر از برگزیدگان در بخش ملی
 
برگزیدگان نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در دو سطح «ملی» و «شهرستانی» معرفی و با اهدای لوح تقدیر و هدایای نقدی از آنها تجلیل خواهد شد.
 
بر این اساس در سطح ملی از ۸۰ نفر به عنوان برگزیدگان فردی تجلیل می‌شود که به ترتیب در رده سنی «کودک» ده برگزیده در بخش نقاشی و ده برگزیده در بخش پویش مجازی(با اهدای ۲ میلیون ریال)، در رده سنی «نوجوان» ده برگزیده در بخش مکتوب (با اهدای ۲ میلیون ریال)، ده برگزیده در بخش پویش کتابخوان (با اهدای ۲,۵ میلیون ریال) و ده برگزیده در بخش نقاشی (با اهدای ۳.۵ میلیون ریال) و همچنین در رده سنی «جوان و بزرگسال» ده برگزیده در بخش مکتوب، ده برگزیده در بخش معرفی کتاب و ده برگزیده در بخش پویش کتابخوان(با اهدای ۲.۵ میلیون ریال)، معرفی و تجلیل می‌شوند.
 
همچنین در این جشنواره از هشت خانواده برتر با اهدای لوح سپاس، تندیس جشنواره و مبالغ نقدی تجلیل می‌شود که بر این اساس از دو خانواده ۲نفره (با اهدای ۶ میلیون ریال)، دو خانواده ۳ نفره‌ (با اهدای ۹ میلیون ریال)، دو خانواده ۴ نفره(با اهدای ۱۲ میلیون ریال) و دو خانواده ۵ نفر به بالا (با اهدای ۱۵ میلیون ریال) تجلیل خواهد شد.
 
تقدیر از برگزیدگان در بخش شهرستانی
 
این جشنواره در سطح شهرستانی نیز با توجه به تعداد کتابخانه‌های شهرستان و میزان شرکت کننده، از ۸ برگزیده تجلیل خواهد کرد که بر این اساس در رده سنی «کودک» یک برگزیده در بخش نقاشی و یک برگزیده در بخش پویش مجازی (با اهدای ۵۰۰ هزار ریال)، در رده سنی «نوجوان» یک برگزیده در بخش مکتوب (با اهدای ۵۰۰ هزار ریال)، یک برگزیده در بخش پویش کتابخوان (با اهدای ۷۵۰ هزار ریال) و یک برگزیده در بخش نقاشی (با اهدای یک میلیون ریال) و همچنین در رده سنی «جوان و بزرگسال» یک برگزیده در بخش مکتوب (با اهدای ۸۰۰ هزار ریال)، یک برگزیده در بخش معرفی کتاب و یک برگزیده در بخش پویش کتابخوان(با اهدای ۱,۵ میلیون ریال)، معرفی و تجلیل می‌شوند.
 
همچنین در این بخش از ۲ خانواده برتر در هر شهرستان (فارغ از تعداد نفرات) با اهدای لوح سپاس، تندیس جشنواره و مبالغ نقدی تقدیر می‌شود که بر این اساس، از خانواده ۲نفره (با اهدای ۲ میلیون ریال)، خانواده ۳ نفره‌ (با اهدای ۳ میلیون ریال)، خانواده ۴ نفره(با اهدای ۴ میلیون ریال) و خانواده ۵ نفر به بالا (با اهدای ۵ میلیون ریال) تجلیل خواهد شد.
 
نحوه دریافت منابع نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی
 
علاقمندان برای دریافت فایل کتاب‌ها می‌توانند به آدرس www.razavi.iranpl.ir مراجعه و یا جهت دریافت امانی کتاب‌های مسابقه به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه کنند.      
 
نحوه ارسال آثار به نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی
شرکت کنندگان می توانند علاوه بر ارسال آثار از طریق الکترونیک آثار مکتوب خود را به نزدیک‌ ترین کتابخانه عمومی محل زندگی شان تحویل دهند.

نشانی دبیرخانه

 تهران، بلوار کشاورز، تقاطع فلسطین، خیابان شهید کبکانیان، خیابان شهید طباطبایی‌رفیعی، نبش کوچه شهید نوری (کامبیز)، پلاک ۱۸، معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی، اداره‌کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی.

 رایانامه:  razavi@iranpl.ir / شماره تماس: ۸۸۹۵۱۴۹۳ / درگاه الکترونیکی: www.razavi.iranpl.ir

 
برای اطلاعات بیشتر و دریافت فراخوان جشنواره اینجا را ببینید.

گفتنی است بعد از برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی زیر نظر بنیاد فرهنگی امام رضا(ع) و با همکاری دستگاه‌های مختلف در سطح کشور در سالهای گذشته، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سه دوره اخیر (دوره ششم، هفتم و هشتم) متولی برگزاری این جشنواره بوده است. بر این اساس در دوره ششم بیش از ۲۳۸ هزار نفر، در دوره هفتم ۶۴۸ هزار و ۲۲۸ نفر و در هشتمین دوره که سال گذشته برگزار شد با رشدی ۳۲ درصدی، ۸۵۸ هزار ۶۹۵ نفر در جشنواره کتابخوانی رضوی مشارکت داشتند.

دیدار جمعی از اساتید و پژوهشگران دانشگاهها با رهبر انقلاب اسلامی

در بیست و سومین روز از ماه مبارک رمضان جمعی از اساتید، اعضای هیئت‌های علمی و پژوهشگران دانشگاهها و مراکز علمی با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. مشروح خبر و تصاویر تکمیلی از این دیدارِ در حال برگزاری، متعاقباً منتشر خواهد شد.

از ملت عشق تا قاتل شدن نجفی

✍️احسان محمدی

⛔️ معلم عربی‌مان کوتاه قد و تندخو بود. علی را بلند کرد و پرسید: «دیک» چی میشه؟
علی، مرغ و خروس را قاطی کرد. چشم‌های آقای معلم مثل کروکودیلی که پای آهوی نوبالغی توی گِل کنار برکه گیر کند برق زد. آرام آمد طرفش برای شکنجه مورد علاقه‌اش.

⛔️ خودکار می‌‌گذاشت لای انگشت‌های باریک بچه‌ها و آنقدر فشار می‌داد تا ولو شوند کف کلاس. اما این بار تنوع به خرج داد.

موهای شقیقه علی را از دو طرف سرش گرفت و از زمین بلندش کرد. پسرک لاغری که به زحمت سی کیلو می‌شد، جیغ می‌کشید…

◾️بعدها تنبیه‌بدنی دانش‌آموزان ممنوع شد. یکی از کسانی که این ماجرا را جدی پیگیری کرد وزیر وقت آموزش و پرورش دولت هاشمی‌رفسنجانی بود. اسمش؟ #محمدعلی_نجفی!

◾️محمدعلی نجفی که حالا حتماً یک گوشه نشسته و دارد فکر می‌کند به مسیر پرپیچ و خم زندگی‌اش. به اینکه چه دانش آموز درسخوانی بود.

↙️ کسب رتبه دوم امتحانات نهایی سال ششم دبیرستان‌های ایران

↙️ کسب رتبه اول کنکور ورودی دانشگاه صنعتی شریف

↙️ کسب رتبه اول مسابقات ریاضی دانشجویان سراسر کشور

↙️ کسب رتبه اول در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف

↙️ کسب نمره A+ در تمام دروس در دانشگاه M.I.T آمریکا

◾️به وزیر آموزش و پرورش و علوم شدن. به شهردار تهران شدن. به رئیس سازمان میراث و رئیس سازمان برنامه و بودجه شدن.

به تحسین‌ها، مدال‌ها، افتخارها، به روزی که فسادهای مالی شهرداری را فاش کرد، به روزی که استعفا کرد، به روزی که سرش را گذاشت روی پای #میترا_استاد و رو به دوربین گوشی او سلفی گرفت.

با لبخندی که انگار پوزخند می‌زد به تمام آنها که زندگی را، پست و مقام و موی سفید را جدی گرفته‌اند.

◾️این خلاصه راه‌رفته‌ی مردی است که حالا در خلوتش از #شاملو زمزمه می‌کند: هرگز کسی این گونه فجیع به کشتن خود برنخاست که من به زندگی نشستم!

◾️او آدم کُشته است. قابل دفاع نیست، حتی اگر محمدعلی نجفی شهردار خوش‌پوش تهران بوده باشی. حتی اگر توجیه کنی که «با نقشه آمده بود زندگی من را به هم بریزد. می‌خواست رازهایم را فاش کند».

چه رازی که فاش شدنش از این بدتر بود؟ که حالا شاید وزیر سابق را ببرد پای چوبه‌دار؟ امان از الاکلنگ روزگار!

◾️نمی‌دانم چرا از تمام کتاب «ملت عشق» این بخش عجیب توی ذهنم مانده است. وقتی خبر قتل را شنیدم رفتم سراغش.

📕 الیف شافاک می‌نویسد: «راستش را بخواهید برای همه، بدون استثنا، لحظه‌ای می‌رسد که می‌توانند یکی از بکشند، اما این را اکثر آدم‌ها نمی‌دانند. نمی‌خواهند بپذیرند. تا وقتی حادثه‌ای غیرمنتظره باعث می‌شود خون جلو چشمشان را بگیرد. چقدر هم مطمئنند که دستشان هیچ‌وقت به خون آلوده نمی‌شود و جان کسی را نمی‌گیرند. حال آنکه همه‌چیز به تصادفی بند است. گاهی حرکت چشم و ابرو کافی است تا خون کسی به جوش بیاید. از کاه، کوهی بسازد و سر هیچ و پوچ دعوا و کتک‌کاری راه بیندازد. راستش حتی در زمان و مکان اشتباه بودن کافی است برای آنکه حیوان درون آدم‌های پاک و تمیز و باشرف یک‌دفعه آشکار شود. همه می‌توانند آدم بکشند».

◾️فارغ از کار خودشونه گفتن‌ها، اینکه حقش بود یا نه؟ باید اعدام بشود یا نه؟ چرا خونسرد چای می‌نوشد و بعد مثل یک بازدید اداری از کلانتری دست می‌دهد؟ چرا لبخند می‌زند و جوری مقابل دوربین در مورد فاجعه حرف می‌زند که انگار گزارش #افتتاح یک پل را می‌دهد؟ اینکه آلت قتاله دست خبرنگار تلویزیون چه می‌کند و آیا پخش اعتراف قانونی است یا نه؟

◾️همه اینها به کنار، بگذاریم به حساب دادگاه و محکمه و اولیای دم.
فقط یادمان نرود که هر کدام از ما می‌توانیم آدم بکشیم. با گلوله، با کلمه‌هایمان. حتی ما که موقع راه رفتن مراقب هستیم روی مورچه‌ها پا نگذاریم.

فقط خدا کند لحظه‌اش نرسد. ثانیه‌اش نرسد و اینکه از رنج و درد دیگران شادی نکنیم، تسویه حساب سیاسی نکنیم و یادمان باشد که هرکس به زخم دیگری خندید، روزگار کنار اسمش تیک زد و یک‌روز، یک‌وقت و یک‌جا به او زخمی زد تا دیگران بخندند. به دردش. به رنجش.

◾️میترا استاد حالا در سردخانه خوابیده. توی همان کیسه‌هایی که زیپش را می‌کشند و هُلت می‌دهند داخل یک کشوی کوچک. آنقدر تنگ است که نمی‌توانی سلفی بگیری. این پایان قصه زنی شد که می‌گفت او و نجفی عاشق هم هستند و دیگران حسودی می‌کنند.
◾️حالا آسوده از قضاوت‌ها خوابیده است، خبرها را نمی‌خواند، توئیت ها را نمی‌بیند، نگران به هم ریختن آشپزخانه‌اش نیست و البته هیچ زنی به او حسودی نمی‌کند.
◾️دارم با صدای بلند #شجریان گوش می‌دهم: جهان پیر است و بی بنیاد/ از این فرهادکُش فریاد/ که کرد افسون و نیرنگش ملول از جان شیرینم.
◾️به عکس و لبخندها و سلفی‌های سرخوشانه دیگران حسادت نکنیم، خیلی هم باورشان نکنیم، فقط دعا کنیم خدا کند آن لحظه شوم را نرساند، لحظه‌ای که خشم ارباب مغزت شود.

بارش در خوانسار به 580 میلی متر رسید

بر اساس اعلام هواشناسی، میزان بارش در خوانسار در سال زراعی جاری به 580 میلی متر رسید.

کمک یک میلیارد ریالی خوانساری ها برای آزادی زندانیان

«محمد تقی حسنی» در حاشیه برگزاری آیین گلریزان برای آزادی زندانیان، از کمک یک میلیارد ریالی خیران خوانساری به زندانیان جرائم غیر عمد خبر داد و گفت: ستاد دیه استان در طول سال گذشته با پرداخت  یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال  تسهیلات زمینه آزادی 11 زندانی را در خوانسار فراهم آورده است و مشارکت در آزادی زندانیان جرائم غیر عمد آسیب‌های اجتماعی را کاهش  خواهد شد.

خوانسار، سرزمین چشمه‌های جاری

یک اصفهان شناس گفت: کلمه‌ای که به عنوان “خوانسار” مرکب شده است از دو بخش “خوان” و “سار” تشکیل شده است که محققان جغرافیای تاریخی معتقدند “خوان” به معنای “چشمه”و “سار” به معنای “کثرت و فراوانی” است.

محمدحسین ریاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان در خصوص وجه تسمیه شهرستان خوانسار و جایگاه تاریخی آن در کشور، اظهار کرد: یکی از شهرهای تاریخی و دارای اهمیت از نظر جغرافیای تاریخی در استان اصفهان، شهر خوانسار است. این شهر یکی از شهرهایی است که توانسته در منطقه اصفهان در طول یک تاریخ طولانی بدرخشد. 

وی افزود: خوانسار دارای آب و هوای کوهستانی با تابستان‌های معتدل است و به لحاظ کوهستانی بودن، منابع آب آن به شکل چشمه‌های متعدد در داخل شهر جاری است که همه ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

این اصفهان شناس در خصوص وجه‌تسمیه این شهر، گفت: کلمه‌ای که به عنوان “خوانسار” مرکب شده است از دو بخش “خوان” و “سار” تشکیل شده است که محققان جغرافیای تاریخی معتقدند “خوان” به معنای “چشمه”و “سار” به معنای “کثرت و فراوانی” است. به همین جهت این شهر را به دلیل چشمه‌های متعدد و ویژگی‌های دیگری که اشاره شد خوانسار نام داده‌اند.

ریاحی ادامه داد: علی‌اکبر دهخدا در لغت نامه معروفش، خوانسار را “جام سرسبز” معنا کرده است. آن چیزی که ما به دست می‌آوریم این است که خوانسار مکانی است که قبل از اسلام هم پر رونق بوده است. در این شهر آتشکده‌های زیادی وجود داشته و گویش خوانساری در دوران ایران باستان ریشه در زبان پهلوی ساسانی دارد. 

وی گفت: در زمان صفویه شخصیت بزرگی مانند “آقا حسین خوانساری” را داریم که به او لقب استاد “الکلّ فی الکلّ” داده‌اند. همان‌طور که به خواجه نصیر لقب استاد بشر داده‌اند به آقا حسین خوانساری هم این لقب را داده‌اند و این شخصیت بسیار مورد تعریف پادشاهان صفوی بود.

این اصفهان شناس گفت: پسر او آقا جمال خوانساری نیز آثار متعددی دارد. نقش علمای خوانسار نیز در مبارزه با استعمار برجسته بوده است. یکی از این شخصیت‌ها مرحوم “سید احمد خوانساری” است که در تهران منشأ تلاش‌های زیادی در دهه‌های گذشته بود و از مراجع بزرگ علمی و معنوی به حساب می‌آمد.

ریاحی افزود: بنابراین می‌توانیم بگوییم خوانسار در تاریخ و فرهنگ ایران تأثیرگذار بوده است. این شهر موسیقیدان‌ها و خوشنویسان بزرگی مانند “کابلی خوانساری” را داشته است. بقعه باباترک، امام‌زاده احمد، مدرسه علمیه مریم بیگم صفوی، مسجد جامع و قبرستان تاریخی خوانسار و بقعه پیرجلال الدین و مقبره حلیمه و نرگس و پل ساسان از جمله آثار تاریخی و نمادهای فرهنگی خوانسار هستند.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته اقوام و عشیره‌های مختلفی در خوانسار زندگی می‌کردند. یهودیان زیادی در این شهر بودند که از خوانسار مهاجرت کردند. همچنین خانواده‌های خوانساری اصفهان مانند موسوی خوانساری، و روضاتی‌های چهارسوق، اصالتاً از شهر خوانسار هستند. 

این اصفهان شناس تصریح کرد: آن چیزی که مسلم است و بر طبق آثار تاریخی، سابقه تاریخی خوانسار به زمان ساسانیان و حتی قبل از آن بر می‌گردد. با توجه به طبیعت خاص و باغ‌های زیادی که داشته است خوانسار همیشه مورد توجه بوده است. عسل و گز خوانسار که امروز معروف است دلالت بر فراورده‌های طبیعی خاصی دارد که در خوانسار وجود دارند. 

ریاحی خاطرنشان کرد: در کوهستان‌های اطراف خوانسار از گیاهان، داروهای خاصی ساخته می‌شود که هنوز هم مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و جنبه صادراتی دارد. آنچه مسلم است و با توجه به مهاجرت‌هایی که به خوانسار می‌شده، قبل از اسلام هم این سرزمین بسیار آباد بوده است/ ایسنا